Statut Výboru pro kultivaci a oživení památkové rezervace
Podmínky činnosti a pravomoce výboru jsou dány §§ 77 a 78, resp. 100 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze v platném znění a Jednacím řádem výborů Zastupitelstva městské části Praha 1.
I. VÝBOR PRO KULTIVACI A OŽIVENÍ PAMÁTKOVÉ REZERVACE ZEJMÉNA:
1. je pracovním orgánem Zastupitelstva MČ Praha 1 (dále ZMČ Praha 1)
2. plní ředevším úkoly, kterými jej pověří ZMČ Praha 1
3. je oprávněn předkládat ZMČ Praha 1 a Radě městské části Praha 1 (dále RMČ Praha 1) svá stanoviska a návrhy k problémům, jež mu tematicky přísluší, zejména k návrhům usnesení předkládaným zastupitelstvu týkajících se oblasti veřejného pořádku, historické a lokální identity pražského centra, negativních dopadů turistického průmyslu a vylidňování centra
4. vydává stanoviska a doporučení v této oblasti na základě žádosti odborů ÚMČ Praha 1, výborů a komisí MČ Praha 1
5. řeší žádosti a stížnosti dle pověření RMČ a ZMČ Praha 1
6. spolupracuje s ostatními výbory a komisemi ÚMČ Praha 1, s příslušnými odbory, výbory a komisemi Magistrátu hl. m. Praha, jiných městských částí a příslušných ministerstev
7. spolupracuje s neziskovými a dalšími organizacemi či institucemi nad příslušnými tématy a náměty
8. iniciuje, projednává a doporučuje ZMČ Praha 1 koncepční řešení, jejichž cílem je znovu zabydlet oblast památkové rezervace, zvýšit úroveň veřejného pořádku, regulovat turistický průmysl a kultivovat vizuální podobu Prahy 1
9. koordinuje zadání a realizaci odborných studií lokálních a strukturálních příčin vylidňování centra, úpadku veřejného pořádku a negativních dopadů turistického průmyslu
10. hledá řešení, která se neomezují jen na ZMČ Praha 1, ale vydávají signál i k dalším orgánům státní správy, aby se začaly řešit i věci, které jsou mimo dosah kompetencí ZMČ Praha 1
11. aktivně vyhledává příklady dobré praxe v České republice i v zahraničí
II. VÝBOR PRO KULTIVACI A OŽIVENÍ PAMÁTKOVÉ REZERVACE SE DÁLE ZABÝVÁ PŘEDEVŠÍM TĚMITO TÉMATY:
1. sestavování problémové mapy estetické úrovně města a jeho součástí
a. kultivace estetického vzhledu
b. estetický vzhled trhů (Velikonoce, Vánoce a další)
c. podněty vedoucí k sestavení estetického manuálu
d. čistota města
e. omezení reklamního smogu
f. snížení počtu obchodů s “turistickým zbožím” (po vzoru Amsterdamu a koncepce “Město v rovnováze”) ve vybraných lokalitách
g. snížení počtu pouličních ukazatelů vč. turistických a dalších značek – jejich sjednocení
2. sestavování problémové mapy parků a jejich mobiliářů
3. sestavování problémové mapy obchodů a provozoven
4. vytvoření webové a mobilní aplikace zaměřené na památky, architekturu a další zajímavá místa, doplněná návodem pro turisty, jak se v památkové rezervaci chovat s odkazem na vyhlášky a legislativu
5. turismus
a. změna typu turistů
b. modifikace turistické strategie
c. podpora vzniku Pražského marketingového plánu (např. po vzoru zahraniční marketingové kampaně “Enjoy and Respect”)
d. kampaň s návodem na chování turistů v zahraničí i na vstupních místech do Prahy
6. dlouhodobé oživování a posilování lokálního komunitního prostoru
7. oživení a využití prázdných objektů v majetku MČ Praha 1