CZECH POINT - zřízení datové schránky
Jak a kde požádat o datovou schránku
Přílohy:
Legislativa:
Související ŽS:
Vyřizuje:
- Oddělení služeb a informací
- Informační kancelář, Vodičkova 18, Praha 1
Kontakt:
- Ondřej Hála, tel. 221 097 358, e-mail: ondrej.hala@praha1.cz
- PhDr. Monika Raimanová, tel. 221 097 647, e-mail: monika.raimanova@praha1.cz
Potřebujete:
Ke zřízení datové schránky
1) fyzická osoba
K vyřízení žádosti je třeba :
-
občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti
2) podnikající fyzická osoba
K vyřízení žádosti je třeba:
-
občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti,
- Je-li podnikatel zapsán v Registru osob, nejsou vyžadovány žádné další doklady. Pokud v Registru osob není zapsán, je vyžadováno přiložení veřejné listiny dokládající oprávnění k podnikání – jinými slovy jeho statut
3) právnická osoba zřízena zákonem a nezapsaná v obchodním rejstříku (např. občanská sdružení, církve)
Osoba, oprávněná jednat jménem právnické osoby, předloží:
-
občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti spolu se zakládací listinou o jejím zřízení, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak
Datová schránka dle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů je zřízena pro výše citované subjekty bezplatně do 3 pracovních dnů ode dne podání žádosti
Správní a místní poplatky:
- bez poplatku.
Kde žádat?
- Odbor občansko správních agend Úřadu městské části Praha 1, Vodičkova 18, 115 68 Praha 1.
Vyřizuje:
- Oddělení služeb a informací
- Informační kancelář, Vodičkova 18, Praha 1
Kontakt:
- Ondřej Hála, tel. 221 097 358, e-mail: ondrej.hala@praha1.cz
- PhDr. Monika Raimanová, tel. 221 097 647, e-mail: monika.raimanova@praha1.cz
Postup:
Dnem 01.07.2009 nabyl účinnosti zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. Zákon nově stanovuje povinnost pro orgány veřejné moci (např. úřady, soudy a další instituce) a pro právnické osoby zapsané do obchodního rejstříku využívat datových schránek. Přechodnou lhůtu pro zřízení datových schránek mají advokáti, notáři nebo daňoví poradci. O zřízení datové schránky si mohou požádat i fyzické osoby.
Prostřednictvím systému Czech POINT je možné zažádat o zřízení datové schránky a požádat o zneplatnění přístupových údajů do datové schránky a vydání nových.
Podání žádosti o zřízení datové schránky.
Datovou schránku právnické osoby zřídí Ministerstvo vnitra České republiky bezplatně právnické osobě zřízené zákonem, právnické osobě zapsané v obchodním rejstříku a organizační složce podniku zahraniční právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku.
Žádost vyplní pracovník přepážky Czech Pointu elektronicky, následně jí vytiskne a předloží občanovi k podpisu.
Datová schránka bude zřízena do tří dnů. Poté obdrží občan přístupové údaje poštovní zásilkou do vlastních rukou.
Podání žádosti o zneplatnění přístupových údajů do datové schránky a vydání nových
V případě ztráty nebo odcizení přístupových údajů do datové schránky může oprávněná osoba k datové schránce požádat o zneplatnění přístupových údajů a vystavení nových. Žádost vyplní pracovník přepážky elektronicky, následně jí vytiskne a předloží občanovi k podpisu. Ke zneplatnění stávajících přístupových údajů dojde okamžitě, poté bude automaticky odeslán e-mail s odkazem na aktivační portál, kde dojde k vygenerování nových přístupových údajů.
Potřebujete:
Ke zřízení datové schránky
1) fyzická osoba
K vyřízení žádosti je třeba :
-
občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti
2) podnikající fyzická osoba
K vyřízení žádosti je třeba:
-
občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti
- Je-li podnikatel zapsán v Registru osob, nejsou vyžadovány žádné další doklady. Pokud v Registru osob není zapsán, je vyžadováno přiložení veřejné listiny dokládající oprávnění k podnikání – jinými slovy jeho statut
3) právnická osoba zřízena zákonem a nezapsána v obchodním rejstříku (např. občanská sdružení, církve)
Osoba, oprávněná jednat jménem právnické osoby, předloží:
-
občanský průkaz nebo jiný doklad totožnosti spolu se zakládací listinou o jejím zřízení, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak
Datová schránka dle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů je zřízena pro výše citované subjekty bezplatně do 3 pracovních dnů ode dne podání žádosti.
Lhůta k vyřízení:
- Datová schránka dle zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů je zřízena pro výše uvedené subjekty bezplatně do 3 pracovních dnů ode dne podání žádosti. Poté obdrží přístupové údaje poštovní zásilkou do vlastních rukou.
Správní a místní poplatky:
- bez poplatku.
Ostatní doplňující informace:
- Je nutno mít na zřeteli, že výše uvedený zákon zrovnoprávňuje listinnou a elektronickou verzi dokumentu. Tomu, kdo bude mít datovou schránku, budou úřady zasílat korespondenci pouze v elektronické podobě, v ní také povedou veškerou agendu. S papírovou podobou se tak již setká pouze ten, kdo nebude mít datovou schránku.
- Datová schránka není e-mailová schránka, nelze pomoci ní komunikovat přímo s jednotlivými úředníky, pouze s celým úřadem.
- Doručení dokumentu má stejné právní účinky, jako doručení do vlastních rukou.