Městská část Praha 1 spolupracuje s vedením hlavního města Prahy na plánu, který povede ke zklidnění dopravy v historickém centru. Zásadní opatření by přitom měla začít platit v horizontu jednoho roku. O jaká opatření půjde, prozradili na středeční besedě o dopravě starostka MČ Praha 1 Terezie Radoměřská, náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib, radní pro oblast dopravy Vojtěch Ryvola a předseda Komise pro informatiku a smart cities Richard Bureš.

Beseda o dopravě, která se konala ve středu večer v zaplněném sále Společenského střediska VIA, poodkryla společný plán naší radnice a magistrátu, který povede ke zklidnění dopravy v Praze 1. Opatření, která by podle diskutujících k tomuto cíli měla dopomoci, je celá řada. Podle starostky Terezie Radoměřské budou vycházet ze tří základních principů. „Parkovat na Praze 1 má rezident, případně ještě ten, kdo zde má abonentní kartu či provozovnu. Zóna centra města by měla být zpoplatněna tak, aby tranzitní doprava byla jednoduše ekonomickým důvodem vytěsněna mimo centrum města. Zpoplatnění se přirozeně nesmí dotknout rezidentů. A zároveň musí probíhat důkladná, nekompromisní a pečlivá kontrola toho, co zavedeme,“ uvedla na začátek besedy paní starostka. Všechna tato opatření podle ní navíc musí naběhnout v rekordně krátkém čase. Měla by začít platit v první polovině příštího roku. O přesných parametrech se nicméně zatím ještě jedná.

Vedle zpoplatnění vjezdu do některých částí historického centra se podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba bude magistrát zabývat také celkovou revizí systému zón placeného stání. Město se v tomto ohledu zaměří především na omezení systému návštěvnických parkovacích míst. Situace s parkováním je podle starostky Radoměřské nesmírně obtížná, a to i přesto, že parkovacích míst je ve vzhledem k počtu přihlášených vozů dostatek. Problémem je podle starostky v tom, že jsou parkovací místa využívána neoprávněně, čímž se jejich využitelné množství pro rezidenty zásadně snižuje. „V centru je potřeba omezit návštěvnické parkování. K tomu máme prodiskutovanou reformu parkovacího systému se zástupci městských částí,“ dodal Hřib.

Rovněž je potřeba snížit zbytné vjezdy do centra Prahy a omezit ujeté kilometry zásobovacích vozidel. „V roce 2019 vjíždělo oblasti naší městské části 44 tisíc zásobovacích vozidel denně, v roce 2022 to bylo téměř 70 tisíc a počet neustále roste. Tento problém navíc umocňuje zneužívání parkovacích míst pro krátkodobé stání,“ poukázal na další zásadní problém dopravy v centru města předseda Komise pro informatiku a smart cities Richard Bureš.

Během besedy došlo také na téma možnosti zavedení plošné maximální rychlosti 30 km/h v hlavním městě. Podle Hřiba má nízká povolená rychlost smysl možná v rezidenčních zónách. Například v Praze 1 je na mnoha místech tato hranice dokonce dvacetikilometrová, jelikož je zde řada pěších zón. Ubezpečil však, že na hlavních tazích nemá magistrát taková opatření v plánu zavádět. „Tohle nemají vlastně na hlavních tazích zavedeno ani v Paříži, která je naším vzorem,“ dodal. V tomto mu dal za pravdu také radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola, který připomenul, že na území Prahy 1 není ani jedno automatické měření rychlosti. „Na našem území je velmi málo ulic, ve kterých je možné jet nějakou vyšší rychlostí,“ uvedl Ryvola. Podotkl zároveň, že takové opatření není doporučené ani ze strany Dopravního podniku, protože by v konečném důsledku pomalu jedoucí auto mohlo v některých místech omezit například tramvaje.

Podle všech zúčastněných zástupců města a městské části bude však nejdůležitější důsledná kontrola. „Když pravidla nebudou vymahatelná, tak budou vcelku k ničemu. Ale k vymahatelnosti je opravdu nezbytná změna zákona, protože to nelze řešit nijak jinak,“ doplnil Hřib.

Celý záznam besedy si můžete přehrát na odkaze.