Obyvatelé Prahy 1 diskutovali v pondělí 13. listopadu se starostkou Terezií Radoměřskou a radním pro dopravu Vojtěchem Ryvolou o zamýšleném zpoplatnění vjezdu na části obou břehů Vltavy. Ukázalo se v ní, že rezidenty historického centra Prahy pálí kromě ohromného množství projíždějících aut, které brzdí městskou hromadnou dopravu, snad ještě víc otázka nedostupného parkování v místě jejich bydliště.

Přetíženost některých komunikací, kde auta jezdí po tramvajových kolejích a způsobují zásadní zpoždění spojů a kvalitu městské hromadné dopravy, bylo jedním z momentů, které vedly vedení městské části Praha 1 k jednání s Magistrátem hl. města Prahy o koncepčním a komplexním řešení dopravní situace v historickém centru hlavního města.

„V posledních letech výrazně zhoustla doprava, kolabuje parkovací systém a větší množství parkovacích míst nemáme. Denně projede Prahou 1 až osmdesát tisíc vozů nejrůznějších dodavatelů s objednávkami až do domu,“ vyjmenovala některé z důvodů zhoršujících se dopravních problémů na Praze 1 starostka Terezie Radoměřská a dodala: „Kdyby se nám podařilo nějakým nástrojem přesvědčit řidiče a snížit provoz na dvou hlavních trasách, kterými projíždí celkem osm zásadních tramvajových spojů, centru Prahy by se výrazně ulehčilo.“

Konkrétně se jedná na pravé straně Vltavy o Smetanovo nábřeží a okolí, na levém pak o Karmelitskou ulici a její okolí až po Újezd.

Praha má jednu z nejhustších a nejlépe propracovaných dopravních sítí v Evropě, ale pokud dojde ke kolizi například u Národního divadla, což je místo častých dopravních nehod, zastaví se provoz celé vnitřní Prahy. Nejde jen o to, že údolí Vltavy zatěžují hluk a exhalace z aut, ale i o kvalitu života obyvatel této malebné části města. „Centrum města bychom také měli vidět jako výkladní skříň, šperk, který vlastníme a o který bychom měli náležitě pečovat, což se v současné době neděje,“ upozornila starostka na další důvod, proč o úpravu pravidel a zpoplatnění vjezdu do této frekventované části města usilovat.  

„Jsem celoživotním příznivcem volby, ne radikálních zákazů. Proto se snažíme jednat o zpoplatnění vjezdu. Pokud se řidič chce pokochat krásou Malé Strany, zaplatí dvě stě korun anebo má volbu zvolit jinou trasu. Má na výběr a my bychom mohli postupně dosáhnout zklidnění Prahy,“ okomentoval snahy o zpoplatnění vjezdu Vojtěch Ryvola s tím, že ještě podstatnější jsou radikální změny v parkovacím systému. Mezi hlavní by mělo patřit to, že modré zóny budou vyhrazeny pouze rezidentům, jejich návštěvám a servisu. Zásobování by mělo parkovat na místech k tomu vyhrazených, okamžitě je prý třeba zrušit existenci přenosných karet bez konkrétních státních poznávacích značek, kterých je dnes v Praze 1 vydáno 1 900.

 Při debatě zaznívaly obavy o to, aby rezidenti, kteří nemají v některých oblastech Prahy 1 dostatečnou dostupnost obchodů a služeb, neměli kvůli dennímu poplatku 200 korun výrazně dražší dovážku do domu. Občané se ptali, jak to bude s cenami taxislužby, jak se bude řešit vjezd a parkování pro drobné opravy řemeslníků, kdo z rodiny bude mít možnost vjet a parkovat bez poplatku. Dotazy směřovaly i k systému placení vjezdu pro cizince.

Starostka a radní pro dopravu se snažili vysvětlit, že při debatách s občany si zatím ověřují, zda jsou jejich postupné kroky při jednání s magistrátem správné, zda mluví za potřeby svých voličů, a ve chvíli, kdy vznikne návrh konkrétního dokumentu, který by pravidla parkování na Praze 1 a vjezdu do části historického centra Prahy upravoval, spustí se debaty s obyvateli o upřesnění a konkrétních řešeních. O těch budou nejen rezidenti Prahy 1 včas informováni.