Problém s turisty využívajícími sdílené koloběžky s motorovým pohonem trápí většinu obyvatel centra Prahy. Vedení hlavního města se to nyní chce pokusit řešit novou smlouvou s provozovateli koloběžek, která by obsahovala udělení úplatného souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostoru. Tedy jakousi regulací. Praha 1 ale dál trvá na úplném vyloučení nabízení motorových koloběžek k pronájmu, a to na celém svém území. Nedávno o tom rozhodlo i Zastupitelstvo MČ Praha 1.

„Situace je naprosto neudržitelná,“ říká rozhodně starostka Terezie Radoměřská. „K úplnému zákazu nás vede zásadní nerespektování pravidel silničního provozu i absence prosté lidské slušnosti a ohleduplnosti provozovateli i uživateli sdílených koloběžek,“ dodává. Jedná se zejména o opakovanou jízdu po chodnících, nedodržování elementární ohleduplnosti vůči chodcům a ostatním uživatelům veřejného prostoru. „Uživatelé navíc koloběžky často používají pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, pohybují se nezřídka i
v početných skupinách čítajících i více než deset lidí, a zcela nepřiměřeným počtem koloběžek, navíc poházených bez ladu a skladu, zaplňují určená stanoviště,“ upozorňuje Vojtěch Ryvola, radní pro dopravu MČ Praha 1.

Podle starostky Terezie Radoměřské tak zcela bezostyšně dochází k užívání veřejného prostoru k výnosnému podnikání na úkor jeho ostatních uživatelů, u kterých jakýkoliv zábor veřejného prostranství podléhá vyměření místního poplatku. „Z nabízení koloběžek s motorovým pohonem k pronájmu na území Prahy 1 se stala výlučně turistická atrakce, která je svým rozsahem extrémně zatěžující, nebezpečná a život ohrožující pro všechny zúčastněné. Je zcela neslučitelná s běžným životem obyvatel naší městské části,“ zdůrazňuje.

Vedení Prahy 1 proto sepsalo stanovisko k návrhu řešení této situace ze strany hlavního města. Jeho adresátem je Filip Hájek, generální ředitel TSK, která má smlouvu s provozovateli za hlavní město uzavřít, a náměstek primátora Zdeněk Hřib, který má oblast dopravy v metropoli v kompetenci. Praha 1 si ale zároveň uvědomuje, že se svým požadavkem na úplné vyloučení provozu koloběžek z jejího území nemusí na pražském magistrátu uspět. Pro takový případ proto naformulovala striktní podmínky pro regulaci provozu motorových koloběžek. A jaké to jsou?:

  • MČ Praha 1 požaduje právo určovat na svém území konkrétní stanoviště, a to včetně jejich počtu, umístění, kapacity a typu jednostopých vozidel, které mohou na nich stát. Přitom mimo tato stanoviště, nebo pokud budou naplněná, nebude možné je jinde odstavit. Seznam stanovišť bude mít navíc možnost kdykoliv aktualizovat.
  • Za každé takovéto vozidlo má provozovatel odvádět městu poplatek 100 Kč/den,
    tedy tolik, kolik jiný podnikatel zaplatí například za reklamní „áčko“.
  • MČ Praha 1 požaduje možnost určení „zakázaných oblastí“ pro provoz uvedených vozidel, a to zejména na vybraných pěších zónách a v okolí školských či zdravotnických zařízení.
  • Rovněž požaduje plošné omezení rychlosti vozidel s přídavným motorem
    na maximálně 6 km/hod. v čase od 22.00 do 6.00 na celém území Prahy 1.
  • Zároveň chce mít právo odstraňovat uvedená vozidla vlastními silami a na náklady vlastníka, a to za stejných podmínek, jaké jsou stanoveny pro Technickou správu komunikací, a.s. Výše jednorázové pokuty i výše nákladů na odstranění a uskladnění vozidla by se pak měly výrazně navýšit. Odstraněná a uskladněná vozidla by se měla vydávat pouze jejich vlastníkovi, a to oproti úhradě pokut a vynaložených nákladů.
  • Po odstranění vozidla nezpůsobilého k provozu pak chce Praha 1 zkrátit bezplatnou lhůtu z 24 hodin na 4 hodiny, jak je tomu u funkčních vozidel umístěných mimo stanoviště.
  • MČ Praha 1 dále požaduje i průběžný přístup k informacím, které provozovatelé sdílených jednostopých vozidel sdílejí s Technickou správou komunikací, a.s.