Vedení Pražského hradu zavádí pravidla pro reklamní prvky v areálu. Shrnuje je nový Manuál pro kultivovaný Pražský hrad, jehož dodržování bude závaznou součástí nájemních smluv na prostory spadající pod Správu Pražského hradu. Cílem je omezení vizuálního smogu v nejbližším okolí památky. Příručka vychází z Manuálu pro kultivovanou Prahu.
„Manuál se vztahuje se na všechny typy provozoven, které se zaměřují na návštěvníky: obchody se suvenýry, restaurace a občerstvení, galerie nebo kulturní zařízení. Reklamní prvky nemusí být pouze nutné zlo. Základem je, aby na sebe reklama nestrhávala pozornost a navazovala na kvality zdejší architektury. Už jednáme s prvními provozovateli a daří se nám odstraňovat některé nešvary,“ vysvětluje koordinátorka rozvoje Pražského hradu Kateřina Špičáková. Publikace ukazuje mimo jiné dobré a špatné příklady propagace.
Pravidla řeší množství reklamních prvků, jejich umístění, kvalitu používaných materiálů nebo barevnost. Příručka navíc nabízí i řešení pro konkrétní místa a objekty – například Zlatou uličku, Jiřskou ulici nebo nádvoří.
„Pražský hrad si zaslouží pozornou péči i v detailech – ale v minulosti se mu jí ne vždy dostávalo. Jsem ráda, že skrze Manuál pro kultivovaný Hrad můžeme přispět k tomu, že se to nyní mění. Pokud jsou reklamní prvky vytvářeny s porozuměním historickým hodnotám okolních budov, citlivě, ale kreativně, mohou veřejný prostor obohatit – a já doufám, že se to na Hradě bude dařit,“ popisuje jedna z autorek nové příručky a specialistka na vizuální smog Kristýna Drápalová
Manuál už přijali jako závazné stanovisko i památkáři Pražského hradu. „Regulace reklamních sdělení či usměrnění, je nutná nejen proto, že jde o areál nejvýznamnější české památky a sídlo prezidenta republiky. Pražský hrad je výjimečné místo, které navštíví zhruba osm milionů lidí ročně. I na základě zdejšího prožitku si formují představu o Češích a České republice a kultivované prostředí potěší každého. V neposlední řadě jde o to, aby všichni zúčastnění respektovali stejné podmínky,“ vítá pravidla ředitel Odboru památkové péče Petr Kroupa.
Obecné zásady podle nového dokumentu jsou:
- Méně je více
- Reklama jen tam, kam patří
- Používejte kvalitní materiály
- Co patří na reklamní poutače? (Jejich obsah by měl být co nejstručnější)
- Barevnost s rozmyslem
- Vsaďte na kvalitní typografii


