Vernisáž výstavy TICHÁ POŠTA: Brejcha – Raudenský – Starý – Šperl – Velíšek

Zveme do Galerie Hollar na zahájení výstavy TICHÁ POŠTA: Brejcha – Raudenský – Starý – Šperl – Velíšek, které proběhne ve středu 9. 10. 2024 v 17 hodin.

Doprovodný program: ST 23. 10. a ČT 31. 10. v 17 h – komentovaná prohlídka výstavy za přítomnosti autorů
Vystavující autoři: Šimon Brejcha, Martin Raudenský, Milan Starý, Daniel Šperl, Martin Velíšek
Výstava potrvá do 3. 11. 2024.
Facebook událost

V umění klademe důraz na originalitu. A přece máme každý své vzory, inspirace, východiska a učitele. A ať už přijímáme nějaké impulzy anebo je odmítáme a vymezujeme se vůči nim, znamená to, že je vnímáme, že o nich víme. Přijetí i vymezení jsou jistým vztahem k danému impulzu. Postmoderní citace a citace citace lze vnímat jako druh transformace takového impulzu. Jako přepis určité informace. Nikoliv doslovný, ale formálně či obsahově posunutý, tedy svým způsobem přece jen zkomolený.
Na podobném principu, tedy na navazování, domýšlení, transformaci a „používání“, je založena Tichá pošta – společenská hra, při které si hráči předávají šeptem zprávu. Ta je většinou v důsledku přeslechnutí zkomolená. Když poslední z hráčů vysloví zprávu, která k němu dorazila, málokdy odpovídá té, která byla na začátku vyslána. Nicméně obvykle tak či onak k původnímu sdělení poukazuje. A každopádně onen posun má svébytnou a kreativní podobu.
Princip zkomolení naznačuje i název této hry v různých cizích jazycích. Angličtina používá pojem čínské šeptání, protože vnímá čínštinu jako nesrozumitelnou. Podobně je tomu u francouzštiny, která nazývá tuto hru arabský telefon. Němčina stejně jako čeština používá termín tichá pošta. Litevština ji nazývá porouchaný telefon, lotyština tichý telefon, italština bezdrátový telefon…
Pětice autorů Šimon Brejcha, Martin Raudenský, Milan Starý, Daniel Šperl a Martin Velíšek se rozhodla prověřit, jak nosný je princip této hry vsazený do rámce výtvarného umění. Na jejím základě, tedy postupném předávání slovní či obrazové informace, vzniklo více než 200 prací. S výběrem z nich máte nyní možnost se seznámit v Galerii Hollar.